Pelopolitismos

Ενημέρωση για τις συναυλίες, τις θεατρικές παραστάσεις, τα φεστιβάλ που γίνονται σε χώρους πολιτισμού της Πελοποννήσου

Παρασκευή 20 έως Κυριακή 22 Νοεμβρίου 21:30 – ΠΑΤΡΑ, Θέατρο Act – «Καταλόγια…σχεδίασμα IV»

ΔΤ_θέατρο act_Καταλόγια_αφίσα 201115

Το θέατρο act ανακοινώνει, λόγω πολύ μεγάλου ενδιαφέροντος, τρείς ακόμα τελευταίες παραστάσεις για την παράσταση«Καταλόγια…σχεδίασμα IV» από την ομάδα  «Κύκλος». Η ανταπόκριση του κόσμου ήταν πολύ ζεστή και οι κριτικές που έλαβε ήταν διθυραμβικές.

Πρόκειται για την θεατρική – τελετουργική αναπαράσταση πέντε Παραλογών, πέντε κλασσικών ελληνικών ποιημάτων με θέμα την θυσία, οι οποίες αποδίδονται από έναν ξεχωριστό πολυμελή θίασο με σύγχρονες τεχνικές θεάτρου μάσκας, θεάτρου κούκλας, σωματικού θεάτρου, με ζωντανή μουσική και τραγούδι.

Οι πασίγνωστες, βγαλμένες μέσα από την παράδοση, διδακτικές ιστορίες που ακούγονται στην παράσταση είναι οι εξής:

1) Ο Γιάννος και το Μαρουδιώ (Πάπιγκο-Γιάννενα): Τα ξαδέρφια που ερωτεύτηκαν αλλά τους απαγορεύεται να σμίξουν και πεθαίνουν από το μαράζι. Η ιστορία αποδίδεται σε μορφή ηπειρώτικου πολυφωνικού.

2) Του Νεκρού Αδερφού: Ο Κωνσταντής που βγαίνει από το μνήμα για να φέρει την αδερφή του πίσω, στη μάνα τους.

3) Της Κακιάς Πεθεράς (Ανώγια-Κρήτη): Η πεθερά που από ζήλεια και φθόνο δηλητηριάζει την νύφη της στο τραπέζι του γάμου.

4) Του Γιοφυριού της Άρτας (Άρτα): Η θυσία της όμορφης γυναίκας του πρωτομάστορα, για να στεριώσει  το γεφύρι.

5) Της Μάνας Φόνισσας (Σφακιά- Κρήτη): Η ιστορία της μάνας που σκοτώνει το παιδί της επειδή την έπιασε με τον εραστή της.

Συντελεστές:

Σκηνοθεσία-Μουσική-Σύλληψη: Θοδωρής Οικονομίδης

Βοηθός Σκηνοθέτη : Μελίσσα Κωτσάκη

Ερμηνευτές: Ειρήνη Αναγνώστου, Ελένη Βρυώνη, Μελίσσα Κωτσάκη, Δήμητρα Λούπη, Ιωάννα Μιχαλά.

Αφήγηση, μαντολίνο, κιθάρα: Θοδωρής Οικονομίδης- Μελίσα Κωτσάκη

 

«Καταλόγια…» στο θέατρο act| Σκάλες Γεροκωστοπούλου 65

Παραστάσεις:  Παρασκευή 20, Σάββατο 21 και Κυριακή 22 Νοεμβρίου στις 21:30

Τιμές εισιτηρίων: 10 ευρώ (κανονικό), 8 ευρώ (μειωμένο)

Τηλέφωνα επικοινωνίας: 2610272037, 6936122263

 

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=VOovtGPEi48

Κριτικές: http://www.presspop.gr, http://www.pelop.gr/?page=article&srv=14&DocID=248372


 

Έγραψαν:

«Πρόκειται για μια καινοτόμα παράσταση, η οποία από την πρώτη στιγμή αρπάζει τον θεατή και τον μεταφέρει σε περιοχές θεατρικά δύσβατες, αλλά γοητευτικές, επιτυγχάνοντας, συγχρόνως, έναν εξαιρετικό σκηνοθετικό ρυθμό, που κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον. Η δραματοποίηση των πολύ γνωστών δημοτικών ποιημάτων γίνεται με απλότητα, ευαισθησία, χιούμορ και συγκίνηση, χωρίς σκηνοθετικές τυμπανοκρουσίες, προσφέροντας ένα ποιητικό και συνάμα βαθιά συγκινητικό αποτέλεσμα. Ο Θοδωρής Οικονομίδης, βασισμένος στο ότι οι παραλογές είναι συμπυκνωμένες αρχαιοελληνικές τραγωδίες, επιλέγει, για την θεατρική αναπαράστασή τους, το κλασσικό αρχαιοελληνικό μοντέλο: τρεις με τέσσερις βασικούς ερμηνευτές, αφηγηματικός χορός, χρήση μάσκας και απαγγελία του ιαμβικού δεκαπεντασύλλαβου μέτρου με συνοδεία οργάνων.

Καθ’ όλη τη  διάρκεια της παράστασης, ο σκηνοθέτης συνοδεύει και αφηγείται μουσικά τα δρώμενα με μια κιθάρα κι ένα μαντολίνο σε μουσικές συνθέσεις του ιδίου (το τραγούδι «Του νεκρού αδερφού» συγκίνησε όλο το κοινό), προσφέροντας, έτσι, μια ταχύτητα κι ένα σασπένς στην παράσταση, ενώ η φωνή του υπογραμμίζει και εξυψώνει την δραματουργία και οι διάφοροι συνοδευτικοί ήχοι προσθέτουν μια αύρα ρεαλισμού (π.χ. ο καλπασμός του αλόγου).

Γίνεται χρήση μιμικής, μασκών, κουκλοθέατρου και θεάτρου σκιών, για να αναπαρασταθούν οι ιστορίες. Δημιουργούνται, έτσι, εικόνες σπαραξικάρδιες (ο οδυρμός της μάνας, που χάνει τα παιδιά της), μυστηριακές (π.χ. το διαμελισμένο σώμα της μάνας-φόνισσας), απειλητικές (π.χ. το κακό στοιχειό), μαγευτικές (π.χ. το άλογο, που μεταφέρει τον Κωνσταντή και την Αρετή), αλλά και χιουμοριστικές (π.χ. ο πρωτομάστορας και οι μαθητάδες) και η αίσθηση του χώρου και του χρόνου μεταβάλλεται αρμονικά, καθώς εναλλασσόμαστε έξυπνα από μια ιστορία σε μία άλλη.  Ο φωτισμός συντελεί στο μυσταγωγικό κλίμα, καθώς η παράσταση αρχίζει σε μια σκοτεινή σκηνή, που φωτίζεται μόνο από κεριά.  Οι μάσκες είναι εξαιρετικά σχεδιασμένες, ενώ οι κούκλες έχουν μια απόκοσμη όψη αερικών και στοιχειών.

Οι  ταλαντούχες ηθοποιοί δίνουν ερμηνείες εναρμονισμένες με το τελετουργικό κλίμα της παράστασης, ερμηνεύουν με εσωτερικότητα και τεχνική, και χρησιμοποιούν άψογα, σχεδόν μουσικά, τα σώματά τους, απόλυτα συγχρονισμένες με τους ήχους του μαντολίνου.

Εκφραστικότατη η Ελένη Βρυώνη, στον ρόλο της Αρετής, φανερώνει, με τις εκφράσεις του προσώπου της και τις σωματικές κινήσεις, την ψυχολογία της ηρωίδας της. Η Μελίσσα Κωτσάκη εντυπωσίασε με την μιμική και την κίνηση της στον ρόλο του γιου της κακιάς πεθεράς, ενώ η Ειρήνη Αναγνώστου μετέδιδε, κρυμμένη πίσω από την μάσκα, μια τρυφερότητα και γλυκύτητα, με τις σωματικές κινήσεις της, στον ρόλο της νύφης, που δηλητηριάζεται από την πεθερά.  Η Δήμητρα Λούπη εξέφρασε πειστικότατα τον σιωπηλό πόνο του πεθερού, που χάνει το γιο του.

Συμπερασματικά, πρόκειται για μια ιδιαίτερη παράσταση, που διαφοροποιείται από τη ρουτίνα του λεγόμενου κλασικού θεάτρου. Ένα θέατρο χειροποίητο, με μέτρο, γνώση και χιούμορ βασισμένο πάνω στο ζοφερό πρωτογενές υλικό των παραλογών του δημοτικού τραγουδιού, που αξίζει όλοι να βιώσουν.» Κώστας Νταλίανης 25.10.15 (presspop.gr)

«Οταν το θέατρο αφήνεται να σμιλευτεί από τα χέρια ειδικών, το αποτέλεσμα μπορεί να είναι φωτεινό. Και το έργο Καταλόγια (Σχεδίασμα IV) που παρουσιάζεται στο θέατρο act, είναι από αυτές τις περιπτώσεις.

Καταλόγια (Σχεδίασμα IV) από την ομάδα «Κύκλος Θεατρικής Ερευνας» σε σκηνοθεσία-μουσική-σύλληψη του Θοδωρή Οικονομίδη. Ιδιότυπη, πολυδιάστατη και προχωρημένη. Παράσταση που σχεδόν προφητεύει τον ερχομό μιας καλλιτεχνικής εποχής που απομακρύνεται από το φράγμα του συμβατικού στοριτέλινγκ. Εποχής που τα εκφραστικά μέσα πληθαίνουν, όχι-όπως θα αναμέναμε-από εξωγενείς παράγοντες, αλλά από εσωγενείς. Το σώμα, η φωνή, η κίνηση και μόλις λίγα τοτέμ αναγκαία, για την αποθέωση της έκφρασης.

Μέσα από την αναπαράσταση πέντε γνωστών ελληνικών ποιημάτων με θέμα τη θυσία, οι ερμηνευτές επιχειρούν να ανασύρουν από τη συλλογική μνήμη, ιστορίες ιστορικής, κοινωνικής και κυρίως, εθνολογικής σπουδαιότητας συνδυάζοντας παράλληλα καινοτόμες αφηγηματικές τεχνικές που αναδεικνύουν με μοναδικό και όχι νοσταλγικό τρόπο ένα παρελθόν, που ίσως άθελά μας, αφήσαμε να σκουριάζει. Μάσκες και περίτεχνα σχεδιασμένες φιγούρες/κούκλες προεκτείνουν την υποκριτική δράση, οι μουσικές συνθέσεις κεντούν το νήμα κάθε πλοκής και το σκηνικό ενδίδει εύκολα σε μυστηριώδεις δυνάμεις, γεννήματα μιας αφηγηματικής ευρηματικότητας, συναρπαστικής. Η χρηστικότητα του μύθου συναντά την ανεξάντλητη δυναμική του «τρικ» και οι πιθανότητες για ένα πλούσιο θέατρο, απλώνονται μπροστά μας.

Σκοτεινή ως προς την θεματική της, αλλά ευφυώς παραδομένη στη ζωντάνια της μουσικής (που αυτόματα καταλαγιάζει το μακάβριο), η παράσταση εξιστορεί απώλειες και άδοξους χαμούς, πληγές και εν τέλει θρήνους. Δομώντας βήμα-βήμα αυτό που κανείς θα αποκαλούσε «νεότερη τραγωδία», με μερικές, γιατί όχι, εκλάμψεις χιούμορ. Οι προαναφερθείσες μάσκες καταργούν το πρόσωπο, αλλά όχι το ψιμύθιο και κατορθώνουν να αποδίδουν τις συναισθηματικές εναλλαγές των ηρώων, ανέκφραστες. Αντίφαση γλυκιά, μπορεί και λίγο τρομακτική. Οσο για τις υπόλοιπες κούκλες, που με τη σειρά τους λένε την ιστορία τους, καταφέρνουν σαν σε έργο μαριονέτας, να αποκολλούν το βλέμμα μας από αυτόν που τις κινεί, μας παρασύρουν στο δράμα τους και μας οδηγούν, ως είθισται, στην κάθαρση.

Κεντρικό επίτευγμα αυτής της προσπάθειας δεν είναι άλλο από το πάντρεμα της δικής μας παράδοσης με την επαύριον της παγκόσμιας τέχνης, αληθινή ευκαιρία επανεκτίμησης της ελληνικότητας και εν συνεχεία της επικοινωνίας της με τον κόσμο. Από τις προτάσεις που χρειαζόμαστε.» Ευτυχία Μεσίσκλη 19.10.15 (Πελοπόννησος)

 

ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΕΣ: Πελοπόννησος, pelop.gr, thebest.gr, Brainbow, Τέταρτο,newsplus.gr,upfm,άρωμα FM,all4fun.gr,tipografeio.gr,presspop.gr, debop.gr, inculture.gr, patrasevents.gr, infactmagazine.gr, juniors-club.gr, Sidoux café, City music café, Ποικίλη Στοά, Συν-δετήρας, aquarella, Tag, Σπύρος Νάκας-μουσικός οίκος, Δίηχο, everest,tempo24, Επιλογή Γνώσης.

ΧΟΡΗΓΟΙ ΘΕΑΤΡΟΥ: GALAXY HOTEL, NoiseBoxStudio, Εκπαιδευτικός Οργανισμός Πρόσημο

Όλο το πρόγραμμα του θεάτρου εδώ

Θέατρο actΣκάλες Γεροκωστοπούλου 65, Πάτρα

Τηλ.: 2610 272037, 69336122263

Εmail: act.theater.patras@gmail.com

www.act-theater.gr

Act Theater Patras

act | a convertible theatre

Information

This entry was posted on 18 Νοεμβρίου 2015 by in 20/11/2015,21/11/2015,22/11/2015,Αχαΐα,Θέατρο and tagged .

Πλοήγηση

Όλες οι κατηγορίες με πλήθος άρθρων – Αναζητήστε παλιά ημερομηνία

Pelopolitismos στο Twitter

Επικοινωνήστε μαζί μας…

pelopolitismos. wordpress@gmail.com

Εισάγετε το email σας για εγγραφή στην υπηρεσία αποστολής ειδοποιήσεων μέσω email για νέες δημοσιεύσεις.

Προστεθείτε στους 5.401 εγγεγραμμένους.